0
توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال برای مهریه چه قوانینی دارد؟

توقیف اموال برای مهریه زمانی اتفاق می افتد که مرد توانایی پرداخت کامل مهریه را داشته باشد، اما از پرداخت آن امتناع کند. در این صورت زن باید بلافاصله اموال مرد را گزارش دهد و دستور توقیف اموال برای مهریه را بگیرد.

اصولاً زمانی که شخص به دلیل مالی قادر به پرداخت مهریه نباشد، توقیف مال صورت نمی گیرد. بالعکس، اگر شخص توانایی پرداخت فوری مهریه یا قسمتی از آن را داشته باشد، اما از انجام آن امتناع کند. در چنین شرایطی بدیهی است که قانون مشارکت مال مشاع برای مهریه را یکی از ادله فعل خواهد دانست.

علاوه بر این، روند دریافت مهریه گاهی اوقات می تواند بی پایان باشد. روند وصول مطالبات در دادگاه معمولاً به سرعت پیش نمی رود. مطالبه مهریه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همچنین اخذ این مطالبه زمان زیادی می برد. راه های زیادی برای پذیرش مطالبات زنان به خصوص مهریه وجود دارد. یکی از این راه های گرفتن مهریه، توقیف اموال است.

اگر به دنبال گرفتن مهریه خود هستید حتما باید با یک وکیل مهریه مسلط به قوانین جدید مشاوره کنید.

توقیف اموال برای مهریه؛ مصادره اموال همسر

گفتنش خوب نیست، اما اهمیت گرفتن دستور تشنج را برجسته می کند. موارد زیادی شنیده شده است که مردی برای جلوگیری از پرداخت حقوق زوجه، اموال خود را به اشخاص دیگر واگذار می کند و بدین ترتیب دادگاه حکم اختلاس مرد را صادر می کند و مهریه را به صورت اقساطی پرداخت می کند. مصادره دارایی نه تنها از این امر جلوگیری می کند، بلکه زمان بازیابی را نیز سرعت می بخشد.

به همین دلیل زن باید در اسرع وقت مجوز بگیرد تا از نقل و انتقال دارایی جلوگیری شود. از آنجایی که سرعت در اخذ این دستور ضروری است، بهتر است برای اخذ دستور توقیف از وکیل استفاده کنید.

توقیف اموال برای مهریه

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

برای اخذ وثیقه ملک به عنوان مهریه باید با کدام مرجع تماس گرفت؟

به طور کلی حل کلیه مشکلات و مسائل مربوط به خانواده در صلاحیت دادگاه خانواده است، اما برای مطالبه مهریه و دریافت حکم یا از طریق اداره ثبت و یا از طریق دادگاه می توان اقدامات لازم را انجام داد. زن برای دریافت مهریه خود باید به دادگاه خانواده مراجعه و مطالبه مهریه را بخواهد و در صورت لزوم حکم توقیف مهریه را بگیرد.

برای درخواست مهریه در ازدواج ثبت شده، بهتر است ابتدا از اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و سپس به دادگاه مراجعه کنید.
در واقع بر اساس قوانین فعلی، شهروندان برای استیفای برخی از حقوق خود مجبور به صدور رای دادگاه نیستند، بلکه برای اجرا به سازمان ثبت احوال مراجعه می کنند که این امر امکان رد دیون را نیز کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: مراحل طلاق توافقی چگونه است؟

حکم توقیف کالا چیست؟

همانطور که گفته شد زوجه در زمان مطالبه وجه و حتی قبل از آن باید برای جلوگیری از نقل و انتقال ثمن، تقاضای رد مال را کند. زوجه باید برای صدور قرار توقیف اموال برای مهریه به طرق زیر اقدام کند:
به اداره ثبت مراجعه کنید و گزارشی از دارایی شوهر ارائه کنید و حکم ضبط بگیرید.
به دادگاه خانواده بروید و این حکم را بگیرید.
نکته: پذیرش مهریه توسط دادگاه و صدور حکم ضبط ممکن است زمان زیادی ببرد. اگر در این زمان از انتقال ملک می ترسید، بهتر است از طریق اداره ثبت اقدام کنید.

تصرف اموال برای مهریه

اخذ دعوی ازدواج و توقیف اموال برای مهریه از طریق دادگاه
به موجب ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی:
خواهان می تواند قبل از تقدیم دادخواست یا در حین رسیدگی به دادخواست مربوط به اصل دعوا یا قبل از صدور حکم قطعی، در موارد زیر از دادگاه کمک بخواهد و دادگاه ملزم است. برای پذیرش آن:
الف- پرونده باید به عنوان سند رسمی ایجاد شود.
ب- درخواست ممکن است مورد سوء استفاده یا سوء استفاده قرار گیرد.
ج- در مواردی از قبیل تقاضای ارائه اسناد تجاری که حسب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست ارائه شده است.
د- شاکی خسارت وارده به طرف مقابل را نقداً به صندوق دادگستری پرداخت می کند.
طبق این ماده زن می تواند قبل از مطالبه مهریه، مال را برای مهریه رهن بگذارد. لازم به ذکر است خانم باید ظرف ده روز پس از تصمیم گیری شکایت کند. در این نامه در خصوص مسئله حل و فصل آمده است:
تبصره ـ تعیین میزان خسارت احتمالی با در نظر گرفتن میزان خواسته به تشخیص دادگاه پذیرنده دعوا می باشد. تحویل سفارش به دلیل ادعای خسارت به تعویق افتاد.
3/5 سکه مورد نیاز جهت تنظیم دادخواست تحصیل مال بابت مهریه. زوجه باید ضمن رعایت برخی مقررات، مهریه خود را از دادگاه مطالبه کند. در غیر این صورت زوجین می توانند مال را مصادره کنند.
نکته: فقط ۱۱۰ سکه ملاک ضبط نیست و زوجین در صورتی که بتوانند تمام مهریه را بپردازند می توانند با مطالبه کل مهریه حکم توقیف اموال برای مهریه را دریافت کنند.
همچنین شایان ذکر است که هنگام دریافت حکم ضبط مهریه و مدت آن باید نوشته شود نه اینکه عقد دائم باشد یا موقت.
در نهایت اموال توقیف شده توسط اداره احصائیه حیاتی یا دادگاه برای پرداخت بدهی خواهان که مهریه زوجه است از طریق فروش آن ملک به مزایده گذاشته می شود.
لازم به ذکر است که مرد می تواند پس از توقیف مال برای مهریه با پرداخت بدهی خود از فروش مال خود جلوگیری کند.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران می‌توانید با شماره تماس دفتر و کالت میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

در چه مواردی امکان توقیف اموال برای مهریه وجود ندارد؟

گرفتن مهریه یکی از حقوق مسلم و مسلم زوجه است. در ماده 1082 قانون مدنی آمده است: هنگام ازدواج زن مجرد، زن صاحب آن مهر و موم می شود و می تواند هر جور مال بخواهد داشته باشد. مطالبه و دریافت مهریه فقط به طلاق محدود نمی شود و زوجه در زمان حیات خود می تواند آن را مطالبه کند.

اما ذکر این نکته ضروری است که مصادره اموال می تواند منجر به درگیری بین طرفین شود، بنابراین پیشنهاد می شود در صورت تمایل به تصمیم مذکور با احتیاط عمل کنید. در بالا ذکر شد که صدور سریع حکم توقیف مهریه بسیار حائز اهمیت است.

اگر می خواهید پول خود را سریع و کامل دریافت کنید، باید از انتقال دارایی همسران جلوگیری کنید. به همین دلیل پرداخت و دریافت سفارش از طریق وکیل مطلوبتر است. می توانید وکیل مناسب خود را در بخش عدالت و قانون پیدا کنید.

مقالات مرتبط

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.