0
مجازات جعل مدرک تحصیلی

مجازات خرید و استفاده از مدرک تحصیلی جعلی چیست؟

جعل مدرک تحصیلی و استفاده از مدرک تحصیلی جعلی هر دو جرم است. البته در خصوص جعل مدرک تحصیلی هر مدرکی در دسته مدارک تحصیلی قرار نمی گیرند برای مثال مدرک تحصیلی دیپلم و یا مدرک تحصیلی موسسات آموزشی و زبان جزو مدارک تحصیلی نبوده و مجازات سبک تری برای جعل آن ها در نظر گرفته می شود.

حتی در خصوص مدارک دانشگاهی خارجی در صورتیکه وزارت علوم این مدارک را استعلام گرفته و صحت آن ها اثبات نشود جرم تلقی می شوند و جاعل و استفاده کننده از مدرک تحصیلی جعلی هر دو مشمول مجازات خواهند شد. برای اطلاع از هزینه و شماره وکیل کیفری بر روی لینک کلیک کنید.

جعل مدرک تحصیلی برای ادارات و وزارتخانه های دولتی

قانون مجازات اسلامی برای افرادی که در ادارات و وزارتخانه های دولتی و سایر سازمان های مرتبط با دولت کار می کنند و از مدارک دانشگاهی جعلی استفاده می کنند حداکثر مجازات یعنی حبس تا دو سال را در نظر می گیرد.

افرادی که مدارک تحصیلی را می خرند و یا به استفاده از مدرک تحصیلی جعلی نیز می پردازند مشمول قانون مجازت اسلامی شده و به حبس محکوم می شوند.

جعل مدرک تحصیلی

جعل مدرک تحصیلی

جعل مدرک تحصیلی و استفاده از آن در جوامعی که به خود مدرک تحصیلی بیشتر از شایستگی و مهارت ها و صلاحیت افراد اهمیت می دهند رواج دارد. کشور ایران نیز در این زمره قرار می گیرد. اغلب افراد برای ارتقا شغلی و یا اشتغال در درجه شغلی بهتر به مدارک تحصیلی بالاتری نیاز دارند. جعل مدرک تحصیلی برای کسی که این کار را انجام می دهد و استفاده از مدرک تحصیلی جعلی برای کسی که از آن استفاده می کند جرم است.

جعل به معنی دگرگون کردن و منقلب کردن است. جعل به معنای ساختن یا تغییر دادن نوشته با حیله و به قصد فریب دیگران است و افراد به منظور استفاده خود یا دیگران از مدارک جعلی استفاده می کنند و دیگران از این امر مترتب ضرر خواهند شد.

جعل می تواند مادی و معنوی باشد. جعل مادی به معنای ساختن و تغییر در مدرک موجود است اما جعل معنوی مربوط به کارکنان دولتی و مراجع قضایی است که امری را بر خلاف واقع و حقیقت ثبت می کنند و دیگران از این بابت متضرر خواهند شد. جعل مدرک تحصیلی در زمره جعل مادی محسوب می شود.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

جرم جعل مدرک تحصیلی و استفاده از آن

قانون گذار در جعل مدرک تحصیلی و فردی که از مدرک تحصیلی جعلی استفاده می کند در هر دو حالت قوانین و مجازات های سختی را قرار داده است.
قانون مجازات اسلامی تعریف دقیقی از جرم جعل ارائه نمی دهدد بلکه با بیان مصادیقی این جرم را تشریح می کند. از جمله مصادیق جرم جعل که قانون مجازات اسلامی در ماده 523 به آن ها اشاره می کند عبارتند از:

  • ایجاد نوشته، سند، مهر و امضای دیگران
  • خراشیدن، تراشیدن، محو کردن، قلم بردن، ساییدن تغییر تاریخ سند
  • استفاده از مهر دیگری به قصد تقلب

یکی از موارد جعل، جعل مدرک تحصیلی است. طبق ماده 527 قانون مجازات اسلامی هرکس به جعل مدرک تحصیلی بپردازد به حبس از یک تا سه سال حبس محکوم می شود. جعل مدرک تحصیلی و فارغ التحصیلی و ریز نمرات جرم است.

جعل مدارک تحصیلی پایین تری چون دیپلم، مدارک حوزه ای، مدارک موسسات کمک آموزشی و زبان های خارجی و نظیر اینها مشمول جرم جعل مدرک تحصیل قرار نمی گیرند. برای این موارد جعل اسناد عادی و مطابق ماده 536 قانون مجازات اسلامی خواهد بود.
بر اساس ماده 536 که جعل مدرک تحصیلی محسوب نمی شود فرد علاوه بر جبران خسارت به حبس از شش ماه تا دو سال یا به پرداخت سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل در تهران می‌توانید با شماره تماس دفتر وکالت میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

جعل مدارک دانشگاه های خارج از کشور

جعل مدارک دانشگاه های خارجی نیز جرم است. اثبات این جرم کمی دشوار است. وزارت علوم می بایست اعتبار مدارک دانشگاهی خارجی را اثبات کند و در صورت عدم تأیید وزارت علوم مدرک تحصیلی خارجی فاقد اعتبار و جعلی شناخته می شود.

در صورت عدم اعتبار وزارت علوم مدرک را به مراجع مربوطه ارجاع داده و سازمان های مربوطه باید به تعقیب و مجازات جاعلان مدارک تحصیلی بپردازند.

البته این فرایند کمی دشوار است زیرا افراد کپی مدارک را جهت استعلام به وزارت علوم می دهند و وزارت علوم نیز در صورت عدم تأیید کپی مدارک ارسالی را به سازمان های ذیربط ارجاع می دهد و تعقیب جاعلان از روی مدارک کپی دشوار خواهد بود.

تعقیب و مجازات جاعلان مدارک تحصیلی زمانی تسهیل می شود که کپی یا رونوشت برابر اصل شده باشد که این امر فرایند را مقداری تسهیل خواهد کرد.
استفاده از مدرک تحصیلی جعلی نیز جرم است و مجازاتی از دو ماه تا دو سال حبس خواهد داشت.

تخفیف در جرم جعل مدرک تحصیلی

مطابق با ماده 531 قانون مجازات اسلامی افرادی که مرتکب جرم جعل مدرک تحصیلی شده باشند، اگر پیش از اینکه مورد تعقیب کیفری قرار بگیرند به جرم خود اقرار کنند و سایر مرتکبان جرم را معرفی نمایند و امکان دستگیری جاعلان را برای دولت فراهم آورند در مجازات آن ها تخفیف به عمل خواهد آمد.

مقالات مرتبط

تفاوت شکایت کیفری و حقوقی

تفاوت شکایت کیفری و حقوقی چیست؟

افراد برای اینکه بتوانند به شکایت و رسیدگی به طرح شکایت خود اقدام نمایند لازم است از کیفری یا حقوق...
خرید مجازات شلاق

آیا مجازات شلاق قابل خرید است؟

جرائم در قانون مجازات اسلامی انواع مختلفی دارند. در این میان شلاق در شرایطی جزو مجازات جرائم حدی و...
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.