0
خرید مجازات شلاق

آیا مجازات شلاق قابل خرید است؟

جرائم در قانون مجازات اسلامی انواع مختلفی دارند. در این میان شلاق در شرایطی جزو مجازات جرائم حدی و در برخی اوقات جز مجازات های جرائم تعزیری محسوب می شود. اگر جرم حدی و از سوی خدا شناخته شود مجازاتی نظیر شلاق خواهد داشت که قابل خرید نیست ولی اگر جرم تعزیراتی تشخیص داده شود و قانون گذار نوع جرم را تعزیری تشخیص دهد، جرم تعزیری مجازات های مختلفی چون شلاق خواهد داشت و قابل خرید است.

در ادامه مطلب با دفتر وکالت و موسسه حقوقی میعاد عدالت همراه باشید تا به شرایط خرید مجازات شلاق بیشتر آشنا شویم.

شرط لازم در اجرای مجازات شلاق

اجرای مجازات شلاق چه در حالت حدی و چه در حالت تعزیری زمانی امکان پذیر است که اجرای حکم سلامت مجرم را به خطر نیاندازد و بیماری ها و شرایطی که اجرای حکم شلاق را به تعویق می اندازند در قانون مجازات اسلامی برای مردان و زنان مشخص شده است.

مجازات شلاق

عایدی حاصل از خرید شلاق تعزیری

در جرائم تعزیری که حکم مجازات شلاق از سوی قاضی تشخیص داده می شود اگر پیش از اجرای حکم شاکی رضایت دهد حکم شلاق قابل خرید خواهد بود. پول حاصل از اجرای شلاق مربوط به جرائم تعزیراتی در صورت خرید متعلق به بیت المال بوده و دولت مالک آن خواهد بود.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل کیفری تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

انواع جرائم و مجازات در قانون مجازات اسلامی

انواع مجازات در قانون مجازات اسلامی شامل موارد ذیل است:

حدود: تعیین عنوان مجرمانه و میزان مجازات همگی به فقه بر می گردد. مثلاً جرم شرب خمر از جمله جرائم حدی است و مطابق شرع مجازات آن هشتاد ضربه شلاق است. در مجازات های حدی در صورت اثبات جرم میزان مجازات قابل افزایش یا کاهش نیست.

قصاص: اگر جرائم علیه جان افراد اتفاق افتاده باشد مشمول قصاص می شود و مطابق با تقاضای شاکی به اعدام و یا قطع عضو محکوم می پردازد.

دیات: مجازات مربوط به جرم دیات شبیه به قصاص است. این جرم نیز علیه جان افراد اتفاق می افتد ولی به هر دلیلی حکم قصاص اجرا نشده و با پرداخت دیه مجرم به مجازات می رسد.

تعزیرات: اغلب جرائم امروزی از نوع تعزیراتی هستند که قاضی با توجه به نوع جرم، سابقه کیفری مجرم و … مجازات را تعیین می کند و مجازات مربوط به جرائم تعزیراتی قابل کاهش و یا افزایش است.

اگر جرم حدی باشد مجازات قابل خرید نیست و اگر جرم تعزیراتی باشد مجازات قابل خرید و کاستن است. لذا اگر شلاق به عنوان جرم حدی تشخیص داده شود قابل تخفیف و کم شدن و خریدن نیست ولی اگر شلاق به عنوان جرم تعزیری شناخته شود قابل تخفیف و کم شدن و خریدن است.

خرید مجازات شلاق

تمامی جرائم حدی غیر قابل بخشش و تخفیف هستند لذا اگر شلاق جرم حدی باشد قابل خریدن نیست. برای مثال مجازات شلاق ناشی از زنا یا شرب خمر حدی است و قابل خریدن و بخشش نیست و به طور کامل باید اجرا گردد.

رابطه نامشروع با زنا تعاریف متفاوتی دارند و جرم تعزیری محسوب شده و مجازاتی برابر با 99 ضربه شلاق برای آن در نظر می گیرند که قابل خرید است. البته این مجازات و تعیین تعداد ضربات شلاق تعزیری از سوی قاضی دادگاه قابل کم و یا زیاد شدن خواهد است. حتی اگر رابطه نامشروع در اجتماع و ملا عام باشد دارای مجازاتی برابر با 74 ضربه شلاق تعزیری و دو ماه حبس تعزیری خواهد بود.

شلاق حدی از آنجا که مطابق قانون شرع مقدس است و خدا مشخص کرده خرید آن میسر نیست. راهی برای خرید شلاق حدی وجود ندارد اما طبق ماده 114 قانون مجازات اسلامی اگر متهم پیش از اثبات شدن جرم توبه کند و ندامت، توبه و اصلاح وی برای قاضی اثبات شود اجرای مجازات حدی از وی ساقط می شود.

جرائم تعزیری قابل تخفیف و خریدن است و اگر شلاق جزو جرایم تعزیری شناخته شود قابل خریدن است. برای خریدن شلاق تعزیری ابتدا می بایست رضایت شاکی را جلب کرد. اگر شاکی رضایت ندهد شلاق تعزیری قابل خرید نیست. شلاق تعزیری به دلیل اینکه از سوی قانون گذار مشخص می شود امکان خرید آن وجود دارد. لازم به ذکر است که پول شلاق تعزیری به حساب بیت المال واریز شده و متعلق به دولت است.

در شلاق تعزیری اگر مجرم سابقه کیفری نداشته باشد پس از اعلام حکم مجرم می تواند اعتراض خود را به دادگاه ارائه و در صورت کسب موافقت و رضایت دادگاه تقاضای تخفیف در مجازات شلاق را نماید. هزینه خرید شلاق از نوع تعزیری به ازا 400000 ریال به ازا هر سه ضربه شلاق است.

شرایط به تعویق انداختن مجازات شلاق

اگر مجرم اثبات کند که اجرای شلاق به سلامت وی آسیب جدی می رساند و دادگاه ادله را بپذیرد مجرم می توان شلاق تعزیری را بخرد و یا اجرای آن را به تأخیر بیاندازد.
بیماری هایی نظیر بیماری هایی که بعد از اجرای حکم مجرم مجنون یا دیوانه می شود و یا زنان در دوران بارداری و دوران شیردهی و دوران پس از زایمان مشمول شلاق نمی شوند.

دوران شیردهی حداکثر دو سال پس از تولد نوزاد است و دوران پس از زایمان تا 6 ماه پس از زایمان است. در دوران عادت ماهانه زنان اجرای حکم شلاق اجرا نمی شود. اگر مجرم بیماری جسمی و یا روانی داشته و پزشکی قانونی آن را تأیید کند تا زمان بهبودی مجرم، اجرای حکم و مجازات شلاق به تعویق خواهد افتاد.

مقالات مرتبط

تفاوت شکایت کیفری و حقوقی

تفاوت شکایت کیفری و حقوقی چیست؟

افراد برای اینکه بتوانند به شکایت و رسیدگی به طرح شکایت خود اقدام نمایند لازم است از کیفری یا حقوق...
4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.