0
خیانت در امانت

خیانت در امانت، راه‌های اثبات و مجازات آن

در قانون فعل‌های زیادی وجود دارد که انجام یا ترک آنها جرم بوده و مشمول مجازات می‌شود. این مجازات‌ها در قانون مجازات اسلامی ذکر شده‌اند و قاضی با توجه به آنها احکام را صادر می‌کند. یکی از این جرم‌ها خیانت در امانت است که برای اجرای مجازات آن ابتدا باید به اثبات برسد. در چنین مواردی مالک چیزی را به فرد امین می‌سپارد و فرد امین با استعمال، تصاحب، تلف، گم کردن و یا تصرف در آن به مالک خیانت می‌کند.


در ادامه با ما همراه شوید تا با جزئیات جرم خیانت در امانت و راه‌های اثبات و مجازات آن آشنا شویم.

خیانت در امانت چیست؟

مطابق قانون مجازات اسلامی خیانت در امانت جرم است و کسی که مرتکب آن شده علاوه بر جبران خسارت ایجاد شده باید مجازات‌هایی را نیز بپذیرد. مواد 674 و 674 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصادیقی از جرم خیانت در امانت را بیان کرده است؛ طبق این مواد قانونی هر عمل عمدی فرد امین خائن که ممکن است فعل یا ترک فعل باشد و برخلاف آنچه که مد نظر امانت گذار بوده و به او آسیب می‌زند، مصداق خیانت در امانت است.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل کیفری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

اثبات خیانت در امانت چگونه است؟

تا اینجا متوجه شدیم که خیانت در امانت به چه معناست و اینکه این عمل جرم محسوب می‌شود. اما چگونه می‌توان وقوع این جرم را نزد قاضی به اثبات رساند؟ چه ادله قانونی برای اثبات خیانت در امانت وجود دارد؟ چگونه و چه مراحلی را باید طی نمود؟ برای پاسخ به این سوالات این بخش را به دقت مطالعه نمایید.

همانطور که می‌دانید مدعی یا شاکی در دعوای خیانت در امانت نیز باید برای حقانیت خویش دلیل بیاورد و آن را اثبات کند. طبق قانون ادله اثبات دعوای خیانت در امانت مشخص شده است و چند دلیل به این منظور در نظر گرفته شده است. ادله اثبات جرم خیانت در امانت به شرح زیر است:

اقرار متهم: برای اثبات خیانت در امانت می‌توان به اقرار شخصی که ارتکاب جرم از سوی خود را تایید می‌کند بسنده کرد.
شهادت شاهدان: اخبار شخصی غیر از طرفین دعوا که به وقوع یا عدم وقوع جرم یا هر امر دیگری آگاه باشد و آن را به اطلاع قاضی برساند، شهادت نامیده می‌شود. شهادت شاهدان باید شرایط تعیین شده از قانون را داشته باشد و شاهد نیز نباید ذینفع دعوا باشد.
سوگند و قسامه: این بخش را نیز می‌توان در حیطه شهادت گواهان قرار داد. اما به طور کُلی سوگند به معنی این است که قسامه نیز می‌تواند در اثبات جرم مستند واقع شود.
علم قاضی: طبق قانون زمانی که قاضی بر حسب مستندات موجود به یقین می‌رسد، می‌تواند جرم را اثبات نماید.

اثبات جرم خیانت در امانت از طریق اقرار به این صورت است که متهم پرونده نزد محکمه اقرار کند که جرم خیانت در امانت را انجام داده است و نیز ادعای شاکی را می‌پذیرد. همچنین اثبات جرم از طریق شهادت شاهدان به این صورت است که باید دو شاهد عادل، بالغ و عاقل مرد شهادت دهند. اثبات جرم از طریق علم قاضی نیز به این صورت است که قاضی با توجه به شواهد موجود حکم نهایی را صادر می‌کند.

روند اثبات خیانت در امانت چگونه است؟

همین ابتدا باید گفت که روند اثبات خیانت در امانت در دادگاه سختگیرانه است و شاکی باید با ادله کافی ادعاهایش را به اثبات برساند. در این دادگاه ممکن است متهم از جرم برائت پیدا کند و حتی شکایت اعاده حیثیت را مطرح کند. بنابراین اثبات خیانت در امانت بسیار سخت بوده و به ارائه ادله دقیق، کافی و تخصصی و یا حتی یاری جستن از وکیل پایه یک دادگستری احتیاج داشته باشد.

اولین نکته در مورد ارائه لایحه دفاعی است که شاکی برای اثبات جرم متهم آن را ارائه می‌کند. این دادخواست باید مختصر، مفید، کوتاه و در بردارنده نکات کلیدی و ادله باشد. گاه گزافه گویی و ارائه مطالب نامربوط باعث می‌شود قاضی از مطالب ارزنده داخل دادخواست چشم پوشی کند. این نکته در مورد لایحه‌ای که متهم ارائه می‌کند نیز صادق است.

مجازات خیانت در امانت چیست؟

در صورت اثبات وقوع خیانت در امانت، برای متهم احکام خاصی صادر می‌شود و طبق قانون خائن به امانت مجازات می‌شود. طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی در صورت اثبات خیانت در امانت، 6 ماه تا 3 سال حبس تعزیری برای فرد صادر می‌شود. البته طبق قانون جدیدی که در سال 99 مصوب شد، این حبس به 3 تا 18 ماه کاهش یافته است. همچنین طبق قانون جدید این جرم قابل بخشش است. در واقع با اعلام رضایت از سوی شاکی، پرونده مختومه خواهد شد.

مجازات عدم اثبات خیانت در امانت

در مراحل اثبات جرم خیانت در امانت ممکن است به علت نداشتن اسناد و شواهد کافی یا انتخاب عنوان اشتباه، شاکی نتواند وقوع جرم را ثابت کند. مثلاً ممکن است شاکی به جای نوشتن عنوان سرقت یا کلاهبرداری در پرونده، از عنوان خیانت در امانت استفاده کند و به دلیل همین اشتباه شکایت شاکی رد شود. همچنین عدم ارائه ادله کافی نیز ممکن است باعث رد شدن شکایت شود.
در این شرایط ممکن است متهم جرم خیانت در امانت یک شکایت‌نامه اعاده حیثیت برای بازگرداندن آبروی از دست رفته خود ارائه کند. این حق را قانونگذار برای متهم قائل شده است تا متهم علیه شاکی که تنها با داشتن ظن متهم را به دادگاه کشانده، شکایت کند؛ چرا که این کار ممکن است نمونه‌ای از جرم افترا باشد و بار قانونی دارد. بنابراین عدم اثبات درست خیانت در امانت ممکن است ورق را برگرداند.

در صورت اثبات جرم افترا فردی که قبلاً شاکی بوده به جز در مواردی که جرم شامل حد است، یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق یا یکی از آنها در نظر گرفته می‌شود. البته طبق قانون کاهش مجازات تعزیری، مجازات این جرم دیگر حبس نیست و می‌توان آن را به جریمه نقدی تبدیل کرد. جریمه این جرم 20 تا 80 میلیون ریال می‌باشد.

برای اثبات خیانت در امانت از کجا وکیل بگیریم؟

موسسه حقوقی میعاد عدالت در خصوص اثبات خیانت در امانت و فرایند حقوقی آن با بهترین وکلای تهران همکاری می‌کند و می‌تواند شماره تماس و آدرس دفتر این وکلا را در اختیار شما قرار دهد. همچنین این موسسه با بهره‌گیری از بهترین خدمات حقوقی قادر است مشاوره حقوقی که به آن نیاز دارید را ارائه کند.

توجه داشته باشید که داشتن وکیل حرفه‌ای، متخصص و مناسب برای اثبات جرم می‌تواند دردسرهای شما را کم کند و برگ برنده را در اختیارتان قرار دهد.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل کیفری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.