0
شروط ضمن عقد

دانستنی‌های شروط ضمن عقد | شروط 12 گانه ضمن عقد را بشناسید!

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که در هنگام عقد نکاح، با امضا کردن در محل‌های مشخص شده در درفترچه ازدواج، که تعداد 12 عدد هستند، چه چیزهایی را تایید می‌کنید؟ قبل از هر چیز باید بدانیم که این امضا بخاطر تایید شروط ضمن عقد 12 گانه است که قبل از ازدواج بهتر است در مورد آنها آگاهی داشته باشید.

هنگام عقد زن و مرد هیجانات و همچنین درگیری‌های زیادی دارند که همین‌ها باعث می‌شود با کمترین مطالعه و آگاهی نسبت به شرایط و مقررات ازدواج، اقدام کنند؛ بنابراین در اغلب موارد چشم بسته همه چیز را امضا می‌کنند و به تعهداتی ملزم می‌شوند که ممکن است در آینده دردسرهایی را برایشان ایجاد کند. برای دانستن مراحل طلاق توافقی کلیک کنید.

این شروط 12گانه به شروط طلاق نیز معروف‌‌اند و قانونگذار این شروط را به جهت عادلانه کردن شرایط و حین ازدواج تعیین کرده است. در صورت امضای این شروط، خیال زن آسوده‌تر است و در صورت بروز هر یک از اتفاقات احتمالی در زندگی زناشویی، امکان طلاق به راحتی برای زن وجود دارد. در ادامه با دفتر وکالت میعاد عدالت همراه شوید تا به بررسی این شروط و نکاتی در مورد آنها بپردازیم.

شروط ضمن عقد چگونه‌اند؟

همانطور که دانستیم حین عقد زن و مرد به انجام تعهداتی مکلف می‌شوند که باید در مورد آنها آگاهی داشته باشیم. به طور کُلی شروط ضمن عقد در سند رسمی ازدواج در دو نوع هستند که شامل:

شروط 12 گانه ضمن عقد

این نوع از شروط ضمن عقد شامل شروطی که است که در صورت اثبات انها زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و اخذ مجوز، خود را مطلقه کند و حتی طلاق غیابی بگیرد. این شرایط شامل:

  1. در صورت خودداری شوهر از دادن نفقه به زن به مدت حداقل 6 ماه به هر دلیل و عدم امکان الزام او به تأدیه نفقه و یا در صورتی شوهر سایر حقوق زن را به مدت 6 ماه ایفا نکند و اجبار او هم ممکن نباشد، زن می‌تواند طلاق بگیرد.
  2. سوء رفتار یا سوء اخلاق زوج به طوری که زن نتواند برای ادامه زندگی زناشویی تحمل کند.
  3. ابتلای مرد به بیماری‌های صعب العلاج به طوری که دوام زناشویی برای زن خطرناک باشد.
  4. عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال مرد به شغلی که منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.
  5. ابتلای مرد به جنون و زوال عقل.
  6. ابتلای زوج به اعتیادی که برای زندگی خانوادگی مضر و آسیب زا بوده و به تشخیص دادگاه ادامه زندگی را دشوار می‌سازد.
  7. محکومیت قطعی شوهر به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر یا جزای نقدی که منتهی به 5 سال حبس یا بیشتر از آن شود. توجه داشته باشید که تنها در صورتی که محکومیت قطعی شوهر صادر شود و مرد در زندان باشد امکان استفاده از این شرط وجود دارد.
  8. اگر مرد زندگی زناشویی و خانوادگی خود را 6 ماه بدون عذر موجه (به تشخیص دادگاه) ترک کند، زن حق استفاده از طلاق را دارد.
  9. در صورتی که با گذشت 5 سال زوجه به دلیل بیماری‌های جسمی یا عقیم بودن نتواند از مرد صاحب فرزند شود.
  10. در صورتی که محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و اجرای مجازات حد و تعزیر مغایر با حیثیت خانوادگی و شئن زوجه باشد. تشخیص عدم مغایر محکومیت زوج با حیثیت خانوادگی زوجه توسط دادگاه صورت می‌گیرد.
  11. در صورتی که مرد بدون کسب اجازه از همسر خود ازدواج کند و یا اینکه عدالت را بین همسران خود رعایت نکند.
  12. در صورتی که مرد مفقود الاثر شود و تا 6 ماه پس از مراجعه زن به دادگاه، پیدا نشود.

در صورت اثبات هر کدام از شرایط گفته شده، زن می‌تواند تقاضای طلاق کند و به صورت یکطرفه طلاق را از دادگاه بخواهد.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران می‌توانید با شماره تماس دفتر وکالت میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

شروط ضمن عقد مازاد

شروط ضمن عقد مازاد به شروطی گفته می‌شود که به صورت پیش فرض وجود ندارد و طرفین می‌توانند با توافق خود هر گونه شرطی که مغایر با قوانین نباشد را بگنجانند. در این قسمت برخی از این شروط که بیشتر متداول‌اند را ذکر می‌کنیم تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید:

حق تحصیل

مرد زن را در ادامه تحصیل تا هر مقطعی که خودش لازم بداند مختار می‌سازد و متعهد می‌شود که مانعی ایجاد نکند.

حق اشتغال

در مورد این مسئله زوج زوجه را در اشتغال به هر شغلی که خودش مایل باشد، مختار می‌سازد.

خروج از کشور

زوج به زوجه وکالت بلاعزل می‌دهد تا زوجه بتواند بدون اجازه کتبی یا شفاهی، هر زمان که بخواهد از کشور خارج شود. در این حالت مدت، شرایط و مقصد سفر خارجی نیز به صلاحدید خود زن تعیین می‌شود.

حق تعیین مسکن

حق انتخاب مسکن از نظر تعیین شهر و محل زندگی مشترک در این صورت به زن داده خواهد شد. زوج در این حالت باید در هر محلی که زوجه مایل باشد، محل سکونت را فراهم کند.

حق حضانت فرزندان

در صورت الزام به این شرط توسط زوج، اولویت در حضانت فرزندان در صورت طلاق با مادر خواهد بود. در این شرط اینکه مادر دوباره ازدواج کند یا خیر تاثیری بر حضانت ندارد.

حق وکالت طلاق

زوج به زوجه وکالت بلاعزل می‌دهد تا زوجه هر زمان که بخواهد حق طلاق داشته و به زندگی مشترک زناشویی پایان دهد.

شرط تنصیف اموالی و دارایی‌های مرد

طبق این شرط، مرد متعهد می‌شود که هرگاه طلاق به درخواست مرد باشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن یا سوء رفتار او نباشد، باید تا نصف دارایی خودش را که در زمان ازدواج به دست آمده و دادگاه آن را تعیین می‌کند به صورت بلاعوض به زن پرداخت کند. توجه داشته باشید که دادگاه ممکن است مبلغی کمتر از نصف دارایی به دست آمده در زمان زندگی زناشویی را تعیین کند و نصف حداکثر آن می‌باشد.

تکلیف سر دفتران ازدواج در تفهیم حقوق زوجین در هنگام عقد نکاح

طبق قانون کلیه سردفتران ازدواج باید قبل از جاری شدن عقد نکاح و ارجاع آن اداره ثبت احوال، کلیه شروط ضمن عقد در سند ازدواج را قرائت کند و معنای آن را برای زوجین مشخص کند. توجه داشته باشید که امضای هر کدام از این شروط تحت اختیار خود زوجین بوده و در صورت اجبار به امضا، امکان شکایت قضایی و ابطال شرط وجود دارد. البته برای عقد نکاح لازم است شروط ضمن عقد 12 گانه حتماً به امضا زوجین برسد اما شروط مازاد طبق توافق طرفین صورت می‌گیرد.
از شما دعوت می‌کنیم تا برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ها حقوقی مختلف و دریافت مشاوره حقوقی، از سایت موسسه حقوقی میعاد عدالت بازدید نمایید.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.