0
طلاق خلع و بائن

طلاق خلع و بائن چگونه است؟

طلاق خلع به نوعی از طلاق گفته می‌شود که در آن زن میلی به ادامه زندگی ندارد و برای اینکه همسرش را برای طلاق راضی کند، مالی مثل مهریه‌اش را به او ببخشد؛ این مال ممکن است برابر، بیشتر و یا کمتر از مهریه باشد. طلاق خلع نوعی طلاق بائن محسوب می‌شود. برای آشنایی با  مراحل طلاق توافقی ، پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به آن را حتما بخوانید.

شاید به صورت کامل با این روش‌های طلاق آشنا نباشید به همین دلیل در ادامه این مطلب به طور مفصل به این مسئله می‌پردازیم. به این منظور لطفاً تا انتها با موسسه میعاد عدالت همراه شوید.

طلاق خلع چیست؟

طلاق در قانون مدنی انواع مختلفی دارد و یکی از طبقه‌بندی‌های آن طلاق رجعی و بائن است و دیگری طلاق خلع و مبارات. طبق ماده 1146 قانون مدنی طلاق خلع نوعی طلاق است که در آن زن از شوهر خود بیزار است و برای اینکه طلاق بگیرد مالی را به طرف مقابل می‌دهد. همانطور که قبلاً هم گفتیم این مال ممکن است هر مقداری باشد که معمولاً به اندازه مهریه تعیین می‌شود.
علاوه بر این اصطلاح دیگری که ممکن است در کنار طلاق خلع بشنویم، طلاق مبارات است که این دو شبیه هم بوده اما تفاوت‌هایی دارند. تفاوت این دو آن است که در طلاق مبارات بیزاری دوطرفه بوده و هم زن و هم شوهر از زندگی کنار یکدیگر منصرف شده‌اند اما در خلع تنها زن است که از شوهر خود بیزار است. تفاوت دیگر این دو نوع طلاق آن است که در مبارات مالی که زن به شوهر می‌دهد نمی‌تواند بیشتر از مهریه باشد.

شرایط طلاق خلع چگونه است؟

تا اینجا با تعریف طلاق خلع آشنا شدیم و دانستیم در این نوع طلاق زن آنقدر از همسر خود بیزار است که حاظر است مالی را به او ببخشد تا او را به طلاق راضی سازد.

نکته قابل توجه در این نوع طلاق این است که صرف بخشیدن مال کافی نیست و اگر طبق قوانین مدنی تنها راه طلاق رضایت شوهر باشد، حتماً باید رضایت او جلب شود. در واقع نمی‌توان تنها با دادن مال و عدم رضایت همسر طلاق خلع را انجام داد.

طلاق بائن چیست؟

در دسته‌بندی دیگری که قبلاً گفتیم طلاق بائن و رجعی در مقابل یک یدگر قرار می‌گیرند. طلاق بائن نوعی از طلاق است که مرد در ایام عده بعد از طلاق نمی‌تواند به همسرش رجوع کند. رجوع در اینجا به این معنی است که در ایام عده بعد از طلاق، بدون نیاز به انعقاد ازدواج جدید می‌توان با شرایط قبلی به ازدواج بازگشت و در واقع اصلاً طلاقی صورت نگیرد. اما برخلاف آن، طلاق رجعی نوعی از طلاق است که در ایام عده آن مرد می‌تواند به همسرش رجوع کند.
طلاق بائن آثاری که طلاق رجعی دارد را نخواهد داشت. در طلاق بائن، مردم در ایام عده ملزم به پرداخت نفقه به زن نیست و در صورتی که یکی از زوجین فوت کند طرف مقابل از او ارث نمی‌برد.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

احکام طلاق بائن

همانطور که می‌دانید طلاق بائن یک حکم شرعی است که در قانون اسلامی گنجانده شده و به همین دلیل احکام خاصی دارد که حائز اهمیت است. برخی از آنها شامل:
اولین شرط برای اجرای طلاق بائن این است که طرفین باید از اهلیت (یعنی عقل، بلوغ و اختیار کافی) برخوردار باشند. همچنین زن در هنگام اجرای صیغه طلاق نباید در دوران عادت ماهیانه خود باشد. طلاق بائن ممکن است از نوع خلع یا مبارات باشد که در این صورت باید مقررات مربوط به بخشیدن مال و کسب رضایت شوهر رعایت شود.
امروزه درخواست این نوع طلاق یا سایر انواع آن از طریق دفاتر الکترونیک قضایی می‌باشد. شایسته ذکر است که بعد از اجرای صیغه طلاق، اگر زن یائسه یا باکره نباشد باید عده طلاق را تا مدت سه ماه و دو روز نگه دارد. در مدت عده زن حق ازدواج مجدد ندارد.

انواع طلاق بائن

طلاق بائن چهار نوع مختلف دارد که شامل:
طلاق بائن غیر مدخوله (نوعی از طلاق که قبل از همبستر شدن زن و شوهر صورت می‌گیرد)
طلاق یائسگی (زنی که به اقتضای سن یائسه شده باشد و زمان بارداری او به پایان رسیده باشد)
طلاق خلع و مبارات (همانطور که گفتیم زن یا زن و شوهر از ادامه زندگی مشترک بیزارند و زن برای کسب رضایت شوهر مالی را به او می‌بخشد)
سه طلاق (این نوع طلاق نیز از نوع بائن است و شوهر حق رجوع به همسر را ندارد)
مهم‌ترین اثر طلاق بائن این است که بعد از آن زوجین به طور کامل از یک دیگر جدا می‌شوند و در پی آن مرد می‌تواند بدون اجازه دادگاه ازدواج کند و در مدت عده به همسر سابق خود مهریه نپرازد. در این طلاق زن و مرد بعد از فوت طرف مقابل از هم ارث نمی‌برند و زن در صورت نداشتن عده می‌تواند ازدواج مجدد کند. البته خوب است بدانید در صورتی که مرد در حین بیماری همسرش را طلاق داده باشد و بعد از آن فوت کند، اگر زن ازدواج نکرده باشد به او ارث می‌رسد.

طلاق بائن قضایی به چه معنا است؟

طبق ماده 1133 قانون مدنی که مقررات فعلی طلاق شرعی و قانونی را در اختیار مرد می‌گذارد: مرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه صالح تقاضای طلاق همسرش را ارائه کند. همچنین زن می‌تواند با استناد به مواد 1119، 1129 و 1130 همین قانون از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند. به طور کُلی شرایط اجرای طلاق به درخواست زن و مرد متفاوت و پیچیده است و اگر به روند آن تسلط نداشته باشید حتماً باید از وکیل کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.