0
مهریه به نرخ روز

مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه می شود؟

مهریه حقی است که در زمان جاری شدن صیغه عقد و نکاح از لحظه عقد از جانب مرد در مقابل زوجه مشخص می شود و زوجه هر زمان که مهریه را مطالبه نماید مرد موظف به پرداخت مهریه خواهد بود.

مهریه به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه مشخص می شود. اگر مهریه عندالمطالبه باشد پس از عقد نکاح هر زمانی که زوجه مهریه را مطالبه نماید مرد لازم است تا مهریه را به طور کامل پرداخت نماید و اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زن ابتدا لازم است استطاعت مالی شوهر در پرداخت مهریه را به دادگاه خانواده اثبات کند و بعد درخواست مهریه نماید.

برای دریافت مهریه به یک وکیل مهریه خبره احتیاج دارید که به تمام قوانین جدید مسلط باشد، از این رو می توانید با مشاورین میعاد عدالت ارتباط برقرار کنید.

انواع مهریه

مهریه ممکن است به صورت سکه، پول نقد و … مشخص شده باشد. اگر مهریه به صورت سکه و تعداد خاص مشخص شده باشد در زمان مطالبه مهریه توسط زن همان تعداد می بایست در اختیار وی قرار داده شود.

اما اگر مهریه به صورت مبلغ و پول نقد مشخص شده باشد بر اساس شرایط تورمی و با توجه به سال عقد و سال درخواست مهریه لازم است تا میزان مهریه به روز و بر اساس شرایط تورمی محاسبه و بعد پرداخت گردد.

مهریه

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

پرداخت مهریه به نرخ روز

زوج موظف است میزان مهریه به روز را به طور کامل پس از مطالبه همسر پرداخت نماید و یا درخواست اعسار نماید. اگر دادگاه درخواست اعسار مرد را بپذیرد مبلغ مهریه تقسیط شده و به طور قسطی به زن پرداخت می شود.

لازم به ذکر است میزان مهریه بر اساس مقدار مشخص شده در زمان عقد نکاح قانونی و مرد موظف به پرداخت آن است. شاید پس از عقد نکاح مرد بخواهد مبلغ مهریه را افزایش دهد که این افزایش به عنوان مهریه قلمداد نخواهد شد و میزان مهریه تنها همان مبلغی است که در زمان عقد نکاح مشخص می شود.

در صورتیکه مهریه به صورت وجه نقد مشخص شده باشد لازم است تا به نرخ روز و بر اساس شرایط تورمی و با توجه به شاخصی که بانک مرکزی در خصوص شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران یا همان شاخص تورم ارائه می دهد محاسبه شود. با توجه به افزایش نرخ تورم در کشورمان بدیهی است که وجوه نقد به مراتب و در سال های آتی قیمت بالاتری پیدا خوهند کرد.

درخواست مهریه هر زمانی توسط زوجه قانونی است و حتی پس از مطالبه مهریه زوجه می تواند به زندگی با همسر خود ادامه دهد، هرچند از لحاظ فرهنگی و اجتماعی این مطالبات مشکلاتی را در زندگی خانوادگی افراد ایجاد کرده و گاهی ممکن است به جدایی بیانجامد.

بیشتر بخوانید: مراحل طلاق توافقی چیست؟

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز

با توجه به اینکه مهریه اگر به صورت پول نقد مشخص شده باشد با گذشت زمان مشمول تورم می شود لازم است که نرخ تورمی در مهریه مشخص و مهریه به روز محاسبه شود. مهریه به روز بر اساس شاخص تورم که هرساله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابتدای هر سال اعلام می کند مشخص می گردد.

مهریه اغلب به صورت سکه یا وجه نقد در زمان عقد نکاح مشخص می شود. اگر مهریه به صورت سکه باشد به همان تعداد در زمان مطالبه همسر و اگر به صورت مبلغ مشخص شده باشد بر اساس نرخ تورمی که در ابتدای سال مشخص می شود، میزان مهریه به نرخ روز محاسبه می گردد.

هر سال شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران از طرف بانک مرکزی اعلام می گردد. برای مثال شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی اعلام شده از طرف بانک مرکزی در سال 1398 برابر با 150/203 و این شاخص در سال 1397 برابر با 842/143 بوده که نشاندهنده شرایط تورمی در کشور است.

به منظور تعیین میزان مهریه به روز لازم است شاخص شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی اعلام شده از طرف بانک مرکزی یک سال قبل از سالی که مهریه مطالبه شده است را بر شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی اعلام شده از طرف بانک مرکزی سالی که عقد نکاح انجام شده است تقسیم کرده

و در نهایت حاصل را در مبلغ مشخص شده به عنوان مهریه ضرب می کنیم. مبلغ مشخص شده مهریه به روز خواهد بود. برای مثال اگر ازدواج در سال 1370 انجام و درخواست مهریه در سال 1380 انجام پذیرد کافی است شاخص سال 1379 یک سال قبل از سال درخواست مهریه را بر شاخص سال 1370 تقسیم و عدد حاصل را در مبلغ مشخص شده مهریه ضرب کنیم.

حتی در زمان طلاق توافقی زوجین می توانند برای طلاق با یگدیگر و طلاق توافق کنند اما در خصوص پرداخت مهریه ای که به صورت وجه نقد مشخص شده است از همین فرمول استفاده می شود.

اگر زوجه فوت کند و در زمان حیات خود مهریه را مطالبه نکرده باشد پس از فوت وی مهریه از طرف وراث قابل مطالبه و پیگیری است و منظور از وراث پدر و مادر زن و فرزندان زوجه هستند. انجام شده و در سال در این حال مهریه به روز بر اساس سالی که همسر فوت شده است محاسبه انجام و در سال می شود.

مقالات مرتبط

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.