0
مهریه زن متوفی

مهریه زن متوفی به چه کسی میرسد و چه مدارکی می خواهد؟

مهریه حقی است که در زمان عقد از جانب مرد به زن داده می شود و هر زمانی پس از عقد توسط زن قابل مطالبه است و مرد می بایست آن را پرداخت کند.

اگر زن در زمان حیات خود مهریه را از مرد طلب نکرده باشد پس از مرگ وی عین مهریه به وراث وی یعنی شوهر، فرزندان و پدر و مادر همسر خواهد رسید. تنها زمانی حق مهریه از زن ساقط می شود که خود زن مهریه خود را ببخشد و این تصمیم در دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت شده باشد.


طبق ماده 940 قانون مدنی هرگاه یکی از زن و یا شوهر فوت کنند و در عقد دائم یکدیگر باشند بازمانده از دیگری ارث می برد. وکیل مهریه چه کمکی به شما می تواند بکند؟

پرداخت مهریه پس از فوت زوجه یکی از مسائلی است که وراث با آن مواجه هستند. در این مقاله قصد داریم تا به جزئیات مهریه زن متوفی (افرادی که از مهریه ارث می برند، سهم آن ها از ارثیه، شرایط ارث بردن و …) اشاره کنیم.

مهریه زن متوفی

زمانی که زن فوت کند تمامی حقوق و مطالبات وی از جمله مهریه به ورثه او خواهد رسید. پدر و مادر زن و همچنین فرزندان وی از جمله ورثه زن محسوب می شوند. حتی شوهر نیز از ورثه زن متوفی است و در خصوص مهریه لازم است تا سهم شوهر از مهریه از مبلغ کسر شود و مطابق سهم الارث به پدر و مادر زن و فرزندان وی پرداخت شود.

اگر در زمان زناشویی تمکین خاص انجام شده باشد و زوجین با یکدیگر زناشویی داشته باشند پس از مرگ زن، پدر و مادر وی صاحب تمام مهریه می شوند اما اگر در زمان زناشویی تمکین خاص انجام نشده و زن و شوهر با یکدیگر رابطه زناشویی نداشته باشند پس از فوت زوجه، پدر و مادر وی صاحب نصف حق مهریه خواهد شد. البته این در خصوص زنی است که فرزند نداشته و تنها پدر و مادر وی مالک مهریه زوجه خواهند شد.

در تمامی موارد زمانی که زوجیت دائمی باشد طرفین از یکدیگر حق الارث خواهند داشت و مسأله حق الارث برای زوجین در ازدواج موقت معنایی ندارد.
همچنین اگر زوجین پیش از مرگ از یکدیگر جدا شده باشند حتی اگر ازدواج آن ها دائم بوده باشد از یکدیگر سهم الارث نخواهند برد.
حتی اگر زوجه به قتل رسیده باشد مهریه از وی ساقط نمی شود و شوهر موظف به پرداخت آن است.

مهریه زن متوفی

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل مهریه در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

مهریه زن متوفی به صورت قسطی

در صورت فوت زوجه ورثه از حق مهریه زن به نسبت خود سهم می برند. ورثه سشامل شوهر، فرزندان و پدر و مادر زوجه خواهند بود. در هر صورت حق شوهر از مبلغ مهریه کسر می گردد و بعد مهریه پرداخت می شود. در صورتی که زوج توان مالی جهت پرداخت تمام مهریه به صورت یکجا را نداشته باشد می تواند درخواست اعسار کرده و پرداخت مهریه برای همسر به صورت قسط بندی شده انجام شود.

میزان مهریه زن متوفی

اگر زن فوت شده باشد ورثه وی شامل شوهر، فرزندان و پدر و مادر وی از مهریه سهم می برند.
اگر زن فوت شده فرزند نداشته باشد نیمی از مهریه سهم شوهر خواهد بود که از کل مهریه کسر می گردد و سایر مهریه به پدر و مادر همسر خواهد رسید که از نیم مهریه به میزان دو سوم سهم پدر و یک سوم سهم مادر زوجه خواهد بود. زمانیکه همسر فرزندی نداشته باشد وراث مهریه او تنها شوهر وی و پدر و مادر او خواهند بود.

اگر زن فوت کرده و صاحب فرزندانی نیز باشد، شوهر به میزان یک چهارم سهم مهریه را خواهد داشت که از مبلغ مهریه کم می شود و مابقی بین قرزندان و پدر و مادر زوجه تقسیم می شود.

میزان تقسیم مهریه بین وراث زوجه به این صورت است که یک چهارم به مرد و شوهر می رسد که از مبلغ مهریه کاسته می شود و از سه چهارم باقیمانده یک سوم سهم پدر و مادر است و مابقی به فرزندان زوجه خواهد رسید. اگر همسر فوت کرده باشد و فرزند یا فرزندانی داشته باشد وراث مهریه او شوهر وی، پدر و مادر او و فرزندان او خواهند بود.

برای مثال اگر مهریه زن 500 سکه باشد پس از فوت وی 125 سکه سهم الارث شوهر خواهد بود که از کل مهریه کم می شود و شوهر موظف به پرداخت 375 سکه است. از 375 سکه ای که شوهر باید پرداخت کند 125 سکه برابر یک سوم سهم پدر و مادر زوجه است و 250 سکه باقیمانده سهم الارث فرزندان خواهد بود.

لازم به ذکر است طبق قانون 1082 قانون مدنی اگر مهریه پول نقد باشد، مهریه متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه میزان آن تعدیل شده و بعد محاسبه و پرداخت می شود و به آن مهریه به روز می گویند.

مدارک لازم برای مطالبه مهریه بعد از مرگ زوجه

وراث زوجه شامل فرزندان و پدر و یا مادر وی جهت درخواست مهریه دختر و مادر فوت شده شان لازم است تا مدارک ذیل را ارائه دهند:

  • مدارکی نظیر گواهی حصر وراثت و عقدنامه زوجه

وراث همسر به منظور درخواست مهریه زوجه با در دست داشتن مدرک بالا می بایست به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.

برای گرفتن مهریه از طریق توقیف اموال، می توانید مقاله توقیف اموال برای مهریه را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل خانواده در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.