0
بهترین روش وصول چک برگشتی چیست؟

بهترین روش وصول چک برگشتی چیست؟

فلسفه به وجود آمدن چک استفاده به جای پول نقد برای ارقامی بود که جابجایی آنها با پول کاغذی سخت بود. بنابراین به جای استفاده از حجم زیادی از پول، یک برگه چک توسط طرفین معامله جابجا می‌شد.

اما امروزه اغلب چک‌ها تاریخ صدور و پرداخت متفاوتی دارند و نمی‌توان آنها را به عنوان پول نقد در نظر گرفت. این اختلاف باعث شده که چک‌های برگشتی به تعداد بسیار زیادی برسند و وصول آنها با دشواری‌هایی همراه باشد. بنابراین شما عزیزان لازم است روش‌های وصول چک برگشتی را از طریق حقوق قانونی خود بدانید.

موسسه حقوقی میعاد عدالت با ارائه مشاوره تخصصی در حیطه وصول چک برگشتی و یکی از خوش‌سابقه‌ترین مراکز از این نظر است. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا انتها با ما همراه باشید و در صورت نیاز به مشاوره با وکیل چک با شماره تماس دفتر میعاد عدالت تماس بگیرید.

شرایط برگشت خوردن چک

قبل از آگاهی در مورد شرایط وصول چک برگشتی باید بدانیم که یک چک در چه شرایطی و چگونه برگشت می‌خورد. یکی از مهم‌ترین نکات مالی موجود در ایران این است که سریعاً چکی را که دریافت کرده ایم و قابل وصول نیست برگشت بزنیم. در شرایط زیر می‌توانید درخواست برگشت خوردن چک را ثبت کنید:

  • در صورتی که حساب صادر کننده چک مسدود شده باشد.
  • در صورتی که حساب صادر کننده به اندازه کافی موجودی نداشته باشد تا بتواند مبلغ درج شده را وصول کند.
  • در صورتی که صادر کننده چک دستور داده باشد که چک وصول نشود.
  • در صورتی که صادر کننده چک را به درستی تنظیم نکرده باشد و به همین دلیل بانک از پرداخت مبلغ آن خودداری کند.

بنابراین در هنگام عدم توانایی وصول چک، در صورتی که شما در سریع‌ترین زمان ممکن چک را برگشت بزنید شانس بیشتری برای رسیدن به پول خود خواهید داشت. در چنین مواردی سرعت می‌تواند کل قضیه را به نفع شما برگرداند.

مجازات عدم وصول چک برگشتی

در قانون صدور چک به صورت واضح مجازات صادرکننده چک برگشتی تعیین شده است. در ادامه این ماده را توضیح می‌دهیم.
طبق ماده 7 قانون صدور چک هر کس بزه صدور چک بلامحل گردد به صورت زیر محکوم خواهد شد:

چک برگشتی

در صورتی که مبلغ درج شده در متن چک کمتر از 10 میلیون ریال باشد فرد صادر کننده حداکثر به شش ماه حبس محکوم خواهد شد.
در صورتی که مبلغ درج شده در متن چک از 10 میلیون ریال تا 50 میلیون ریال باشد، محکومیت حبس بین 6 ماه تا 1 سال خواهد بود.
در صورتی که مبلغ درج شده در متن چک از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد فرد صادر کننده چک به 1 تا 2 سال حبس و ممنوعیت از داشتن دسته چک محکوم می‌شود. البته در صورتی که فرد صادر کننده چک اقدام به صدور چک‌های بلامحل کرده باشد، مجموع مبالغ مندرج در همه چک‌ها ملاک است.

تبصره: در صورتی که ثابت شود چک‌های صادر شده شامل مواردی است که چک‌های بی محل به منظور معاملات نامشروع و یا ربوی صادر شده است، این قانون اعمال نمی‌شود. در این حالت شرایط بررسی جرم به صورت دیگری خواهد بود.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل شرکتها در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

روش‌های وصول چک برگشتی

روش‌های مختلفی برای وصول چک برگشتی وجود دارد که سه مورد آنها از نظر قانونی بسیار معتبرند. البته این روش‌ها نسبت به یک دیگر مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

وصول چک برگشتی به روش کیفری

یکی از بهترین شیوه‌های وصول چک برگشتی وصول آن به شیوه کیفری است که همانطور که از نامش مشخص است در دادگاه کیفری صورت می‌گیرد. در این روش فرد دارنده چک باید ظرف مدت 6 ماه بعد از تاریخ صدور چک، آن را برگشت بزند و از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کند. توجه داشته باشید که اگر این مدت بیشتر از 6 ماه به طول بیانجامد دارنده چک نمی‌تواند از طریق کیفری اقدام کند.د برای مشاوره با بهترین وکیل کیفری با کارشناسان ما تماس بگیرید.

پس از دریافت گواهی عدم پرداخت، دارنده چک به دادگاه کیفری صالح رفته و با استفاده از این گواهی از صادر کننده چک شکایت می‌کند. البته شکایت کیفری از چک برگشتی را تنها می‌توان به صادر کننده چک مطرح کرد و نه شاهد و ضامن آن.

می‌توان گفت که یکی از بهترین روش‌های وصول چک برگشتی همین روش کیفری است که باعث می‌شود هزینه دادرسی و حتی حق الوکاله فرد دارنده چک نیز پرداخت شود و فرد زودتر به نتیجه برسد. اما نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که نباید در اقدام به وصول چک تعلل کرد و هر چه سریع‌تر اقدام کنید نتیجه بهتر و سریع‌تری دریافت می‌کنید.

وصول چک برگشتی به روش کیفری

وصول چک برگشتی به روش اداره ثبت

یکی دیگر از روش‌های وصول چک برگشتی اقدام از طریق اداره ثبت است. در این باره باید گفت که چک یک سند لازم الاجرا است و طرفین موظف به انجام تعهدات خود طبق چک هستند. از این رو اگر صادر کننده به تعهد خود در مورد پرداخت مبلغ درج شده در چک عمل نکند، دارنده می‌تواند از طریق شکایت در اداره ثبت آن را وصول کند. اگر از طریق اداره ثبت برای شکایت اقدام کنید، شکایت تنها در مورد صادر کننده چک معتبر است و شامل ضامن یا ظهر نویس چک نمی‌شود.

دارنده چک از این طریق باید شرایط خاصی داشته باشد و مراحل خاصی را طی کند که متفاوت از سایر روش‌هاست. می‌توان گفت که این روش خیلی برای وصول چک برگشتی مناسب نیست و هزینه بالاتری دارد. مزایای کمتر و معایب بیشتر این روش باعث شده کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

وصول چک به روش حقوقی

تا اینجا متوجه شدیم که از دو روش قبلی نمی‌توان از ضامن و ظهر نویس چک شکایت کرد و از این طریق به مبلغ مورد توافق دسترسی پیدا کرد. اما نکته مثبت وصول چک به روش حقوقی این است که دارنده می‌تواند با مراجعه به هر کدام از آنها مبلغ مندرج در آن را دریافت کند. پیگیری حقوقی چک برگشتی به این صورت است که دارنده با مراجعه به دادگاه حقوقی و تنظیم داخواست مبلغ چک را درخواست می‌کند.

نکته قابل توجه در پیگیری حقوقی چک این است که دارنده چک باید تا 4 ماه بعد از صدور چک گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت کرده باشد تا بتواند مبلغ درج شده در چک را از ضامن یا ظهرنویس طلب کند. این مدت وابسته به محل صدور چک ممکن است 45 روز و یا حتی 15 روز باشد.
برای پیگیری حقوقی چک برگشتی باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید که در حوزه بانکی که گواهی عدم پرداخت را صادر کرده باشد. البته در سال‌های اخیر به جای مراجعه مستقیم به دادگاه، از طریق دفاتر خدمات قضایی این کار انجام می‌شود و بعد از ارائه دادخواست پیگیری‌ها در دادگاه صورت می‌گیرد.
هزینه دادخواست به ازای 1 میلیون از مبلغ چک 5% درصد از مبلغ و مازاد بر آن 2% از مبلغ چک است. همچنین باید گفت که در تمامی موارد زیر می‌توان وصول چک برگشتی از طریق حقوقی را پیگیری کرد اما در برخی موارد پیگیری قضایی ممکن نیست:
• چک سفید امضا
• چک بدون تاریخ
• چک تضمینی
• چک مدت دار
• چک مشروط
و …

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل کیفری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

بهترین روش وصول چک برگشتی

طبق مواردی که ذکر کردیم بهترین راه برای نحوه پیگیری قضایی چک برگشتی به روش زیر است: نکته قابل توجه در این نوع تصرف این است که فرد شاکی باید مالکیت بر مال غیر منقول را ثابت کند. در صورت نیاز به داشتن وکیل شرکتها با ما تماس بگیرید.

بهترین روش وصول چک برگشتی

در قانون جدید که در سال 1397 به تصویب رسید، راه جدیدی برای وصول چک برگشتی میسر شده است و دارنده چک می‌تواند سریع‌تر، ساده‌تر و با هزینه کمتر به پول خود برسد. در این روش فرد دارنده چک برگشتی به بانک مراجعه می‌کند و از بانک تقاضای صدور گواهی نامه عدم پرداخت را داشته باشد. با این کار اطلاعات در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی ثبت می‌شود و کد رهگیری برای آن صادر می‌شود.

سپس فرد دارنده چک برگشتی به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی رفته و شکواییه خود را در آنجا ثبت می‌کند. مدت کوتاهی بعد از ثبت شکایت قاضی پرونده چک را بررسی می‌کند و شرایط قانونی آن را در نظر می‌گیرد و اجرائیه صادر می‌شود.

بعد از صدور اجرائیه فرد صادر کننده چک تا 10 روز فرصت دارد مطالبات خود را پرداخت کند و در غیر این صورت به روش‌های گفته شده با وی برخورد می‌شود.

چکونه علاوه بر وصول چک برگشتی، خسارت تاخیر و حق الوکاله وکیل را نیز دریافت کنیم؟

دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهی عدم پرداخت صادر شده از سمت بانک، از دادگاه صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک، خسارت تاخیر تادیه و حق الوکاله وکیل را طبق تعرفه قانونی درخواست کند. دادگاه موظف است در صورت داشتن شرایط زیر، اجرائیه‌ای علیه صادر کننده چک یا صاحب حساب صادر کند:

  • در متن چک وصول آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد.
  • در متن چک ذکر نشده باشد که صدور آن به منظور تضمین انجام معامله یا تعهدی است.
  • گواهی عدم پرداخت به علت به علت دستور عدم پرداخت طبق ماده 16 این قانون و تبصره‌های آن صادر نشده باشد.

همانطور که گفتیم در این شرایط صادر کننده چک موظف است تا 10 روز بعد از صدور اجراییه نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند. در غیر این صورت یا باید با دارنده چک بر سر ترتیبی برای پرداخت بدهی توافق کند و یا بر اساس دادخواست دارنده، احکام دادگستری به اجرا در بیاید.

توصیه می‌کنیم در صورتی که با چک برگشتی مواجه شده‌ای و مایلید هزینه دادرسی، حق الوکاله و تاخیر تادیه را نیز علاوه بر وصول چک برگشتی انجام دهید، با موسسه حقوقی میعاد عدالت تماس بگیرید. این موسسه می‌تواند با استفاده از تخصص وکلای خود از انواع روش‌های وصول چک برگشتی استفاده کند و این کار را برای شما تسهیل کند. به طوری که حتی نیازی به حضور شما در دادگاه نباشد. برای مشاوره با یک وکیل پایه یک دادگستری خوب در تهران می توانید با ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.