0
گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر

روش گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر چگونه است؟

مهریه حق قانونی است که از طرف مرد برای زن تعیین شده و مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود. این مقوله از چنان اولویتی برخوردار است که اگر ارثی به شوهر برسد یا شوهر فوت کند، زوجه تا دریافت کامل مهریه خود می تواند سهم الارث شوهر را توقیف کند.

در مقاله دیگری، مدارک مورد نیاز برای اجرا گذاشتن مهریه را توضیح داده ایم؛ توصیه می کنیم برای اطلاع، مقاله وکیل مهریه را بخوانید.

توقیف سهم الارث شوهر

مهریه حق قانونی زن است که طبق ماده 1082 می تواند به مجرد عقد زن مالک آن می شود و می تواند هر تصرفی که لازم بداند را در آن انجام داده و هر زمان که بخواهد آن را مطالبه نماید. اما در زمان عقد نکاح نوع مهریه به عنوان عندالمطالبه یا عندالاستطاعه مشخص می شود.

در مهریه عندالمطالبه خانم هر زمان که بخواهد می تواند مهریه خود را مطالبه کند. در مهریه عندالاستطاعه با اثبات شرایط مناسب مالی شوهر امکان مطالبه مهریه برای زن وجود خواهد داشت. اگر مهریه عندالاستطاعه باشد و مرد توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه را نداشته باشد تا اثبات توان مالی زوجه نمی تواند مهریه خود را مطالبه کند.

اگر در این میان یکی از بستگان مرد فوت کند و ارثیه ای به مرد تعلق بگیرد، زن می تواند برای توقیف سهم الارث شوهر برای گرفتن مهریه خود اقدام کند. حتی اگر شوهر فوت کند زن می تواند مهریه خود را از حق الارث به جای مانده از شوهر مطالبه کند.

توقیف سهم الارث شوهر

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

چه زمانی زوجه می تواند مهریه از سهم الارث شوهر را مطالبه کند؟

مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر در دو حالت انجام می گیرد. در حالت اول ممکن است خو شوهر فوت کرده باشد و در حالت دوم احتمال دارد از سوی دیگر بستگاه زوج مانند پدر شوهر ارثی به وی رسید باشد.

توقیف سهم الارث در صورت فوت شوهر

در حالت اول ممکن است خود شوهر فوت کرده باشد و زن هنوز مهریه خود را دریافت نکرده باشد. چون مهریه حق زن بر شوهر است و نسبت به حق الارث اولویت بالاتری دارد، زوجه می تواند سهم الارث شوهر خود را تا گرفتن مهریه خود توقیف کند و از رسیدن ارث به وراث جلوگیری کند.

در اموال غیر منقول به محض مشخص شدن انحصار وراثت زن می تواند به فروش اموال غیر منقول از سهم الارث خود به عنوان مهریه اقدام نماید. ابتدا سهم مهریه از حق الارث وراث کم می شود و در نهایت باقیمانده سهم الارث میان وراث تقسیم می شود.

گرفتن سهم الارث و مهریه به طور همزمان

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه زوجین از یکدیگر ارث می برند، زن از شوهر خود که فوت کرده ارث خواهد برد. به این منظور لازم است سهمی هم از باقیمانده سهم الارث به زن ارائه گردد. لذا علاوه بر اینکه زن می تواند اموال شوهر فوت شده را تا دریافت کامل مهریه توقیف کرده و از رسیدن سهم الارث به وراث تا گرفتن کامل مهریه خود جلوگیری کند.

پس از دریافت کامل مهریه از سهم الارث، زن از باقیمانده سهم الارث نیز به عنوان یکی از وراث به عنوان همسر زوج سهم خواهد برد.

توقیف سهم الارث در صورت فوت نزدیکان شوهر

در حالت دوم ممکن است یکی از نزدیکان مرد فوت کنند. در این حالت زن می تواند برای گرفتن مهریه خود از سهم الارث شوهر اموال وی را توقیف کند. به خصوص اگر مهریه زن عندالاستطاعه بوده و مرد توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه را نداشته باشد.

البته ارث زمانی به زوج تعلق می گیرد که پدر زوج یا همان پدر شوهر فوت کرده باشد. در صورت فوت یکی از بستگان زوچ، با توجه به استطاعت مالی که نصیب زوج می شود، زوجه می تواند نسبت به دریافت مهریه خود اقدام نماید. تا زمان پرداخت کامل مهریه به وی می تواند اموالشوهر را توقیف کند تا سهم الارث شوهر مشخص شود و زوجه از سهم الارث مشخص شده مهریه خود را دریافت نماید.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

مراحل گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر

برای گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر زن لازم است تا دادخواستی برای گرفتن مهریه از شوهر خود را تنظیم کند. بعد از برگزاری دادگاه لازم است در دادگاه توقیف سهم الارث شوهر را تقاضا کند.

اگر شوهر فوت کرده باشد و زن درخواست توقیف سهم الارث شوهر را داده باشد و عملیات انحصار وراثت صورت گرفته باشد زن می تواند نسبت به مزایده و فروش اموال غیر منقول توقیف شده اقدام نماید. اگر سهم الارث جزو اموال منقول باشد حتی اگر انحصار وراثت انجام نشده باشد طبق توافقی می شود اموال بین وراث تقسیم شوند.

کارهای لازم بعد از توقیف سهم الارث شوهر

بعد از توقیف سهم الارث شوهر توسط زن، لازم است از تا دادخواست دریافت مهریه تنظیم شود. از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی زوجه می تواند درخواست مهریه خود را ارائه نماید. اگر این اقدام از سوی زوجه به سرعت صورت نگیرد امکان رفع توقیف سهم الارث وجود خواهد داشت.

به این صورت که زوج می تواند به دادگاهی که به توقیف اموالش از حق الارث اقدام کرده مراجعه نماید و با ارائه مستنداتی اموال و سهم الارث را از حالت توقیف خارج کند، اما اگر زوجه درخواست مهریه خود را صادر کرده باشد، دادگاه به هیچ عنوان به رفع توقیف اموال رأی نخواهد داد.

مقالات مرتبط

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.