0
ازدواج سفید

آیا ازدواج سفید در ایران مجازات دارد؟

مقوله ازدواج بر اساس دو مفهوم موقت و دائم در جمعه ایران شناخته شده است. اما امروزه مقوله دیگری به نام ازدواج سفید میان زن و مرد متناسب با فرهنگ غربی شکل می گیرد. در ازدواج سفید دو طرف بدون اینکه عقد دائم و یا موقت کنند و عقد آن ها در جایی ثبت گردد بدون هیچ مدرک و مستندی در یک خانه با هم زندگی کرده و نیازهای جنسی یکدیگر را برطرف می کنند.

این نوع از ازدواج در ایران و بسیاری از کشورها به دلیل معایب زیادی که دارد پذیرفته شده نیست. حتی در ایران مجازاتی برای این نوع ازدواج در نظر گرفته شده است و حکم ازدواج سفید را همراستای جرم زنا قرارداده و مجازاتی برابر با جرم زنا برای ازدواج سفید در نظر می گیرند.

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید به نوعی از ازدواج و زندگی زناشویی اطلاق می شود که ثبت رسمی نمی گردد. ازدواج سفید در هیچ دفتر ثبت اسناد رسمی ثبت نمی شود. به دلیل عدم ثبت ازدواج سفید در دفاتر اسناد رسمی طرفین هیچ تعهد قانونی نسبت به یکدیگر ندارند.

پیشتر معنای ازدواج سفید متفاوت بود . به این صورن که زن و مرد به هر دلیلی با یکدیگر هم خانه می شدند ولی رابطه جنسی نداشتند. این نوع رابطه قبلً به ازدواج سفید شناخته می شد. اما امروزه دو طرف به منظور بر طرف کردن نیازهای عاطفی و جنسی خود با یکدیگر هم خانه می شوند و ازدواج سفید شکل می گیرد.

ازدواج سفید دو معنا دارد. در معنای هم خانگی زن و مرد با یکدیگر هم خانه شده و با هم رابطه جنسی برقرار نمی کنند اما در معنای هم باشی دو طرف علاوه بر هم خانه بودن با یکدیگر رابطه عاطفی و جنسی برقرار می کنند.

ازدواج سفید چیست

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل خانواده در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ظهور ازدواج سفید

از دلایل ظهور ازدواج سفید عدم وجود مسئولیت پذیری در طرفین است.

معایب ازدواج سفید

فرزندان حاصل ازدواج سفید قربانیان اصلی این ازدواج هستند زیرا ازدواج طرفین به طور قانونی ثبت نشده و سرنوشت کودکان بعد از تولد مشخص نیست. بارداری های ناخواسته و یا سقط جنین که همگی عوارض های سنگینی بر جای می گذارد از دیگر معایب ازدواج سفید است.

زنان در ازدواج سفید بیش از مردان آسیب می بینند. از جمله معایب و نقایص ازدواج سفید به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

  • عدم ایجاد تعهد و وفاداری در طرفین
  • احتمال خیانت جنسی زوجین به یکدیگر
  • متأسفانه ازدواج سفید برای بسیاری از مردان و زنان با مفهوم خوشگذرانی رواج پیدا کرده است.
  • افرادی که به این ازدواج اقدام می کنند مورد طرد و عدم پذیرش خانواده قرار گرفته و حمایت مالی خانواده از آنان برداشته می شود.
  • فساد در جامعه در پی ازدواج سفید افزایش پیدا می کند.
  • بنیان خانواده در پی ازدواج سفید سست و بی پایه و اساس خواهد شد.
  • عدم رضایت جنسی طرفین در پدیده ازدواج سفید
  • ایجاد مشکلات روحی و روانی فراوان در افرادی که به ازدواج سفید اقدام می کنند نظیر افسردگی.
  • طرفین بر اساس ازدواج سفید و عدم اعتماد توانایی سرمایه گذاری اقتصادی و رشد مالی را نخواهند داشت.

ازدواج سفید در ایران

ازدواج سفید یا هم باشی در ایران از سوی خانواده و نهادهای اجتماعی پذیرفتی نیست. ازدواج سفید از نظر حقوقی و از منظر قانونی جایگاهی ندارد.

قوانین ایران برگرفته از دستورات اسلام و تفاسیر مراجع است و به هیچ عنوان ازدواج سفید در آن پذیرفته نیست. زیرا دین مبین اسلام پاسخ به مسائل و نیازهای جنسی را تنها در چهارچوب عقد و ازدواج معین کرده است. افراد می توانند این نیاز را از طریق ازدواج موقت یا دایم برطرف سازند و در هر صورت ازدواج باید ثبت گردد.

ازدواج سفید غیرقانونی، غیر رسمی و خلاف آداب و رسوم حاکم بر جامعه است و مجموعه ای از ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی را با خود به دنبال دارد.

در ایران آمار دقیقی از پدیده ازدواج سفید در دست نیست و این پدیده صرفاً نظیر یک نگرانی و دغدغه شناخته می شود. اگرچه ازدواج سفید از لحاظ شرعی، اجتماعی و خانوادگی پذیرفته شده نیست اما رواج آن در کشور نسبت به سال های قبل را می بایست با توجه به تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جستجو کرد.

صرف اینکه ازدواج سفید برگرفته از فرهنگ غربی است و افرادی که از فرهنگ غرب متأثر هستند به این ازدواج روی می آورند تفکر درست و ناسبی نیست و لازم است تا ریشه آن را در عوامل یاد شده جستجو کنیم.

مجازات ازدواج سفید در ایران

قانون حاکم بر کشور برقراری ارتباط خارج از موازین شرعی را غیر قانونی دانسته و برای آن مجازات هایی در نظر گرفته است. با توجه به اینکه در ازدواج سفید اصول شرعی و قانونی رعایت نمی گردد این ازدواج در ایران رسمیت نداشته و رابطه آن نامشروع و بر پایه زنا بوده و قابل مجازات است.

طبق ماده 221 قانون مجازات اسلامی زنا به مفهوم رابطه جنسی بین زن و مردی است که رابطه زوجیتی بین آن ها وجود ندارد. اگر یکی از طرفین یا هر دو متأهل باشند به مجازاتی سنگین تر از باب زنا و به زنای محصنه یا سنگسار محکوم می شوند.

مجازات زنای غیرمحسنه 100 ضربه شلاق است و زنای محسنه یا زنای به عنف و اکراه و زنای با محارم برای مرد حکم قصاص و برای زن حکم سنگسار را در پی خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.