مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی چگونه است؟

مراحل طلاق توافقی یکی از چالشهایی است که افراد برای جدایی به دنبال آن هستند، تا ببینند چه مراحلی را باید پشت سر بگذارند. از این رو در این مقاله قرار هست مراحل طلاق توافقی را به زبان ساده به شما توضیح دهیم.

تصمیم به جدایی و طلاق یکی از حساس ترین موقعیت هایی است که یک زن و شوهر با آن روبرو هستند. طلاق فرآیندی طولانی است که به دلیل تنش بین همسران و عدم سازش نهایی بین زن و شوهر انجام می شود و شامل مراحل جدایی عاطفی، تشکیل پرونده طلاق، حضور مداوم در دادگاه و طلاق کامل است. طلاق توافقی نوعی طلاق است که در آن زوجین باید با یکدیگر توافق کنند و با رضایت دادگاه در تمام مراحل طلاق توافقی و رسیدگی نهایی حضور داشته باشند. همچنین جهیزیه، نفقه، نگهداری از فرزندان و …. بهتر است با استفاده از نکات طلاق ما در مورد شرایط و مراحل طلاق با رضایت بیشتر بدانید.

طلاق با رضایت زن و شوهر

طلاق توافقی بین زوجین به طور منصفانه انجام می شود که طی آن جدایی بدون شرایط نامشخص انجام می شود. در طلاق توافقی، تلاش برای حفظ حقوق جسمانی و معنوی زن و شوهر است. در واقع سعی می شود با ساده سازی شرایط، آسیب طلاق به هر دو طرف به حداقل برسد. اگر طرفین طلاق مایل به تمدید مفاد قرارداد باشند، فرصت مذاکره مجدد وجود دارد. توافق در مورد حداقل حقوق اساسی و تغییر شرایط قرارداد در طول مدت قرارداد در این مرحله بسیار مهم است.

مزایای طلاق توافقی چیست؟

1- هزینه و زمان زیادی را صرف مراحل قانونی و قانونی نکنید
2- حفظ عزت نفس و آبرو و حیثیت زن و مرد
3-کاهش آسیب های روانی و اجتماعی و افسردگی پس از طلاق
4- امکان دستیابی به درصد معقول تقاضای زنان و مردان در مدت زمان کوتاه
5- داشتن بار مثبت با یادگیری انتخاب احترام و خرد در زوجین

مشکلات و محدودیت های طلاق توافقی

با مطرح شدن موضوع طلاق، ضرورت و اجبار طرفین به شرکت در جلسه دادگاه از بین می‌رود. این بدان معناست که برای شرکت در مذاکره باید توافقی دوجانبه وجود داشته باشد. مثلاً در چنین مواقعی ممکن است شوهر از حضور در دادگاه امتناع کند و به این ترتیب روند جدایی متقابل به یک موقعیت طولانی مدت و مشکل ساز تبدیل می شود که مشکلات زوجین را دو چندان می کند. البته برای این مشکل راه حلی وجود دارد. هنگام درخواست طلاق، برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، می توانید الزام حضور در دادگاه را جزو تعهدات طرفین قرار دهید.

مراحل طلاق توافقی چیست؟

مراحل طلاق توافقی به شرح زیر است:

1. توافق زوجین در مسائل اساسی مشترک

وقتی زن و شوهری خواهان طلاق متقابل هستند، در واقع بر سر همه مسائل مهم مادی و غیر مادی زندگی مانند نفقه، مهریه، تربیت و سرپرستی و ملاقات با یکدیگر توافق می کنند.

2. روش های طلاق بر اساس توافق درخواست طلاق با رضایت طرفین

پس از توافق با همسرتان در مورد مسائل اساسی، این توافق باید به صورت رسمی در دفتر اسناد رسمی یا دادگاه ثبت شود. همچنین می توانید جزئیات قراردادهای خود را به وکیل خود منتقل کنید تا سایر مراحل قانونی را طی کند. مدارک مورد نیاز برای این مرحله شامل اصل سند ازدواج یا کپی، شناسنامه و کپی کارت ملی می باشد.

3. معرفی قضات به دادگاه

در این مرحله دادگاه از زوجین می خواهد که داورانی را به نمایندگی از خانواده و دوستان مورد اعتماد خود به دادگاه بیاورند. در صورتی که زوجین نتوانند داور تعیین کنند، دادگاه داوران را انتخاب می کند. شرایط انتخاب داوران مسلمان، متاهل، حداقل ۴۰ سال سن، قابل اعتماد و تا حدودی درگیر در زندگی و مشکلات و اختلافات زوجین می باشد.

4. طلاق با تشریفات توافقی با شرکت در واحد مشورتی دادگاه

در این مرحله دادگاه برای حضور در جلسه مشاوره زمان تعیین می کند. در جلسه مشاوره وقتی دلایل طلاق را جویا می شوید و بحث می کنید، مواردی که شما و همسرتان بر سر آن توافق دارند مهریه و نحوه پرداخت آن، نفقه، مهریه و … است. نوشته خواهد شد. سپس شما و همسر یا وکلایتان آن را امضا کنید. البته در این موارد قاضی این موارد را شخصاً با زوجین در میان می گذارد. پس از تصمیم گیری نهایی، همه طرفین هیچ اعتراضی ندارند.

توجه داشته باشید که در کلیه موارد طلاق به استثنای طلاق توافقی زوجین به حل اختلاف و داوری ارجاع می شوند. اما در این سبک از طلاق فقط باید از سیستم تصمیم گیری برای گرفتن وقت مشاوره روانشناسی استفاده کنند.

5. ثبت قطعی طلاق

طلاق توافقی معمولاً کوتاهتر از سایر انواع طلاق است. زمانی که دادگاه تصمیم به ثبت طلاق گرفت، لازم است برای تکمیل مرحله نهایی طلاق به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه شود. البته وکیل شما می تواند در این مرحله از روند طلاق وکالت شما را به عهده بگیرد. به یاد داشته باشید که ثبت نهایی طلاق پایان رابطه نیست. پس از ثبت طلاق، در طلاق رجعی، طرفین می توانند پس از طلاق دوباره با هم جمع شوند. بنابراین وقتی همه درگیری ها تمام شد و بعد از جدایی به آرامش و آرامش رسیدید، می توانید بیشتر به زندگی گذشته خود فکر کنید و تصمیم نهایی را بگیرید.

مشاوره اجباری قبل از طلاق توافقی

طبق قانون حمایت از خانواده امروز، زوجین قبل از طلاق باید به مرکز مشاوره مورد تایید بهزیستی مراجعه کنند. در واقع به دلیل اجباری بودن این طرح، بسیاری از افراد آن را یک کار طاقت فرسا می دانند و نتیجه چندانی نمی گیرند. اما بررسی ها نشان می دهد که این طرح تا حدودی در پیشگیری از طلاق موفق است.

بنابراین اگر می خواهید خودتان مراحل طلاق توافقی را طی کنید باید به سامانه تعیین وقت طلاق (سامانه تصمیم گیری) مراجعه کرده و اطلاعات هویتی خود را در سایت وارد کرده و یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنید. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق آنها را به مرکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران اعزام می کند. یک جلسه مشاوره معمولا بین 1 تا 5 جلسه است.

به یاد داشته باشید که گاهی تصمیم به جدایی تنها راه حل مشکلات به ظاهر غیرقابل حل است. اما زوج‌درمانگران از روش‌های جدیدی مانند درمان شناختی رفتاری و تکنیک‌های حل مسئله استفاده می‌کنند تا به مردان و زنان کمک کنند تا گزینه‌های مناسب را در مقابل خود ببینند و رفتارهای جدیدی را اجرا کنند که شاید قبلاً به آن فکر نمی‌کردند. با حل مشکلات در زندگی عادی، اکثر زن و شوهرها نیازی به طلاق احساس نمی کنند و می توانند برای بهبود روابط عاطفی خود تلاش کنند.

3/5 - (1 امتیاز)