0
تغییر سن شناسنامه

شرایط کم کردن و تغییر سن شناسنامه به کمک وکیل

طبق قانون تولد هر کس باید توسط ثبت احوال ثبت رسمی شود. شناسنامه رسمی‌ترین سند هر فرد است که همراه با تولد نوزاد صادر می‌شود و اطلاعات ضروری وی در آن نوشته می‌شود. بنابراین برای حفظ اعتبار اسناد سجلی امکان تغییر تاریخ‌های موجود در این اسناد وجود ندارد. اما ممکن است افرادی ادعا کنند که سن واقعی آنها در شناسنامه نیامده باشد و نیاز به تغییر داشته باشد. کم کردن سن شناسنامه یک اقدام استثنایی است که تنها در صورتی امکان پذیر است که دلایل و شواهد کافی برای اثبات ادعاهای فرد وجود داشته باشد.


در این مطلب به جزئیات مختلف و شرایط کم کرد سن شناسنامه می‌پردازیم. موسسه حقوقی و دفتر وکالت میعاد عدالت به عنوان معتبرترین موسسه حقوقی تهران می‌تواند پرونده‌های حقوقی مد نظر شما را به طور دقیق مورد پیگیری قرار دهد. با ما همراه باشید.

تغییر سن شناسنامه

برابر ماده قانونی حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها (مصوب سال 1367) از تاریخ تصویب قانون، تغییر تاریخ تولد افراد ممنوع است. از این رو اصل بر این است که کم کردن سن شناسنامه غیر ممکن است. اما برخی افراد تحت شرایط خاصی می‌توانند برای کم کردن سن شناسنامه یا زیاد کردن آن اقدام کنند؛ این افراد باید دلایل کافی برای تفاوت سن شناسنامه با سن واقعی‌شان را ارائه کنند. اما باید توجه داشته باشید که هر فرد در طول عمر خود تنها یکبار می‌تواند سن شناسنامه‌اش را تغییر دهد.

ممکن است بپرسید که برای تغییر سن شناسنامه باید به چه نهادی مراجعه کنیم؟ در جواب این سوال باید گفت که این مسئله به تفاوت سن واقعی و سن شناسنامه شما بستگی دارد. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

مدارک مورد نیاز برای تغییر سن شناسنامه

مدارک مورد نیاز برای کم کردن سن شناسنامه یا افزایش آن به شرح زیر است:

  • ارائه درخواست کتبی صاحب شناسنامه یا ولی وی در یک برگه مخصوص
  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • سه قطعه عکس جدید رنگی با زمینه سفید
  • اصل و تصویر حکم رشد برای متقاضیانی که در سن کمتر از 18 سالگی مراجعه می‌کنند
  • اصل مدارک مربوط به قیم یا وصی برای افرادی که تحت سرپرستی افراد دیگر قرار دارند
  • فیش پرداخت بانکی هر یک از شعب بانک ملی ایران به نام سازمان ثبت احوال کشور

مرجع صالح برای تغییر سن شناسنامه

همانطور که قبلاً گفتیم مرجع صالح برای کم کردن سن شناسنامه یا به طور کُلی تغییر سن شناسنامه، بر حسب تفاوت سن واقعی و سن شناسنامه تفاوت است. در ادامه به مرجع صالح برای کم کردن سن شناسنامه بر اساس شرایط آن اشاره می‌کنیم:

در صورتی که تفاوت سن واقعی در شناسنامه کمتر از پنج سال باشد

در این حالت شما باید به فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه خود مراجعه کنید تا پرونده‌اش در کمیسیونی به نام کمیسیون تشخیص سن به جریان بیاندازید. این کمیسیون متشکل از فرماندار یا بخشدار، رییس اداره ثبت احوال محل، پزشک معتمد، مدیر عامل سازمان بهداری استان مورد نظر و رییس شورای اسلامی شهر یا بخش است که البته ریاست آن را قاضی محل تشکیل می‌دهد. این افراد به صورت تخصصی شرایط تغییر سن شناسنامه را بررسی می‌کنند. از اعضای این کمیسیون می‌توان پی برد که این پرونده‌ها تا چه حد حساس هستند.

تقاضای تغییر سن شناسنامه در این کمیسیون بررسی می‌شود و در صورتی که مدارک مورد نظر مثل استشهادنامه، برگه ولادت و … مورد قبول واقع شود و پزشک کمیسیون نیز اختلاف سن واقعی با شناسنامه را بررسی کند، فرد می‌تواند برای تغییر سن شناسنامه اقدام کند. برای اعتراض به رای صادر شده از این کمیسیون باید به دیوان عدالت مراجعه کرد. برای این که بتوانید این فرایند را بهتر پیگیری کنید و نتیجه مناسب بگیرید، توصیه می‌کنیم با موسسه حقوقی میعاد عدالت تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و پیشنهاد مجرب‌ترین و بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران می‌توانید با شماره تماس موسسه حقوقی میعاد عدالت 09124069602 تماس حاصل فرمایید.

در صورتی که تفاوت سن واقعی و سن شناسنامه بیشتر از پنج سال باشد

در این حالت شما باید برای کم کردن سن شناسنامه به دادگستری محل سکونت خود مراجعه کنید. رسیدگی به این موضوع توسط دادگاه محل سکونت متقاضی انجام می‌شود و در واقع مرجع صالح برای تغییر سن شناسنامه دادگاه است. البته برای شروع فرایند رسیدگی باید یک دادخواست معتبر را به ثبت احوال صادر کننده شناسنامه خود ارائه کنید. توجه داشته باشید که در قانون اجازه رسیدگی به این پرونده در دادگاه محل سکونت فرد متقاضی داده شده نه در محل صدور شناسنامه. همچنین باید گفت که اعتراض به رای صادر شده در دادگاه، در دادگاه تجدید نظر انجام می‌شود.

در هر صورت فرد می‌تواند تقاضای کم کردن سن شناسنامه و یا افزایش آن را داشته باشد و به نتیجه رسیدن آن به مدارک، شرایط و تبحر شما در دادرسی بسیگی دارد. بنابراین برای انجام این کار باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه کنید و بهتر است با یک وکیل پایه یک دادگستری مجرب در این زمینه همکاری کنید.

تغییر سن شناسنامه چقدر طول می‌کشد؟

پروسه تغییر سن در شناسنامه به عوامل مختلفی مثل شرایط شما، محل رسیدگی به پرونده و اختلاف سن واقعی با سن شناسنامه بستگی دارد. معمولاً رسیدگی به چنین پرونده‌هایی بین یک تا 3 ماه به طول می‌انجامد.

هزینه تغییر سن در شناسنامه

هزینه تغییر سن در شناسنامه به موارد زیادی مثل میزان سن و مدارک ارائه شده و وکیل اخذ شده بستگی دارد. از این رو می‌توان گفت که هزینه کم کردن سن شناسنامه برای هر شخص هزینه خاص خودش را دارد. این هزینه‌ها شامل:

  • هزینه دادخواست تمبر غیر مالی
  • هزینه پرداخت شده در دفاتر الکترونیکی قضائی
  • هزینه پزشک قانونی
  • حق الوکاله وکیل
  • و ...

در صورتی که هزینه حق الوکاله وکیل را در نظر نگیریم، می‌توان گفت که هزینه‌های تغییر سن شناسنامه کمتر از 500 هزار تومان خواهد بود.

حق الوکاله وکیل در تغییر سن شناسنامه چقدر است؟

برای اینکه بتوان پروسه تغییر سن شناسنامه را سریع‌تر و راحت‌تر پیگیری کرد، بهتر است از وکیل استفاده کنیم. در مورد حق الوکاله وکیل برای تغییر سن شناسنامه اعم از کم کردن سن شناسنامه یا زیاد کردن آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که بر روی حق الوکاله وکیل در چنین پرونده‌هایی تاثیر می‌گذارد، اختلاف سن واقعی با سن ثبت شده در شناسنامه است. همچنین تخصص و سابقه وکیل و مدت پیگیری پرونده توسط وکیل می‌تواند باعث افزایش حق الوکاله تغییر سن شناسنامه شود.

شرایط کم کردن سن شناسنامه

همانطور که گفتیم مطابق قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی، تغییر سن شناسنامه اصولاً ممنوع است اما طبق تبصره همین ماده قانونی، تغییر سن فقط یکبار و در صورت اختلاف سن واقعی و شناسنامه ممکن است. کم کردن سن شناسنامه یا زیاد کردن آن هیچ تاثیری بر روی امکان انجام آن ندارد. طبق شرایط قانونی ثبت شده می‌توان گفت که افراد زیر که متقاضی اصلاح تاریخ تولد شناسنامه خود باشند می‌توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال، برای تغییر سن شناسنامه اقدام کنند:

  • کسانی که بیشتر از 18 سال سن دارند
  • کسانی که کمتر از 18 سال سن دارند اما دارای حکم رشد می‌باشند
  • پدر یا سرپرستی که قصد تغییر سن شناسنامه فرزند کمتر از 18 سال خود را دارد

اهمیت کمک گرفتن از وکیل خوب برای تغییر سن شناسنامه

برخورداری از یک وکیل متخصص تغییر سن شناسنامه به دلیل آشنایی وکیل با قوانین و شرایط ثبت احوال و سابقه او در تغییر سن شناسنامه، می‌تواند تاثیر بی‌نظیری درافزایش سرعت رسیدگی به این درخواست شود. در واقع در اغلب مواردی که فرد متقاضی بدون وکیل برای تغییر سن شناسنامه به خصوص کم کردن سن شناسنامه اقدام می‌کند، پرونده یا شکست می‌خورد و یا به سختی پیش می‌رود.

با توجه به سختگیری‌های سازمان ثبت احوال و اداره دادگستری نسبت به درخواست‌های تغییر سن شناسنامه، مشاوره با وکیل متخصص جهت کم کردن سن شناسنامه یا افزایش آن می‌تواند تا حد زیادی آسودگی و موفقیت را برایتان فراهم کند. وکیل مناسب می‌تواند با ارائه دادخواست استاندارد، ارائه مدارک و اسناد تکمیل شده و پیگیری سریع فرایندهای حقوقی، احتمال موفقیت در تغییر سن شناسنامه را افزایش دهد.

انتخاب یک وکیل مجرب و متبحر برای رسیدگی به فرایند تغییر سن شناسنامه می‌تواند سخت باشد اما غیر ممکن نیست. معمولاً بهترین وکلا را می‌توان از طریق بهترین موسسات حقوقی که اعتبار بالایی دارند پیدا کرد. موسسه حقوقی میعاد عدالت به عنوان یک موسسه معتبر و با سابقه که با بهترین وکلای تهران همکاری می‌کند، می‌تواند گزینه خوبی برای سپردن کارهای حقوقی این چنینی باشد. توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، با شماره تماس دفتر موسسه میعاد عدالت تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.